…μήπως οδευουμε για «νεα» ιδιωτικοποιηση της καθαριοτητας;

Η κυβέρνηση της ΝΔ πήρε τη σκυτάλη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και υπηρετεί τον ίδιο στόχο: Την ταχύτερη και πιο ορμητική ανάπτυξη για τους λίγους πάνω στα συντρίμμια των εργατικών δικαιωμάτων μας. Επιδιώκουν να επιβάλλουν σε όλους τους εργαζομένους ανεξαρτήτως φορέα και σχέσης εργασίας …Εργασιακό Μεσαίωνα!
Ολοένα και πολλαπλασιάζονται οι νόμοι τους, που δυσκολεύουν και βάζουν εμπόδια στις μαζικές διαδικασίες, στις διαδηλώσεις και στην απεργία! Επεκτείνουν το ηλεκτρονικό φακέλωμα, την παρακολούθηση των εργαζομένων! Καταργούν μέσα από εξαιρέσεις την ισχύ των κλαδικών συμβάσεων εργασίας, κ.α.!
Οι χώροι εργασίας μας και ευρύτερα οι δημοτικές υπηρεσίες …έχουν στοχοποιηθεί! Οι κυβερνήσεις (ΝΔ,ΠΑΣΟΚ,ΣΥΡΙΖΑ) όλα αυτά τα χρόνια, εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία της οικονομικής κρίσης. Επέβαλαν αφενός δραστική μείωση στην μόνιμη και σταθερή εργασία και αφετέρου περιόρισαν πάνω από 65% την κρατική χρηματοδότηση στους ΟΤΑ. Με άλλα λόγια, διευκόλυναν ακόμη περισσότερο τους ιδιώτες-εργολάβους να διεισδύσουν στους δήμους με ιδιωτικοποιήσεις, εργολαβίες και συμπράξεις (ΣΔΙΤ).
Οι εκάστοτε δημοτικές αρχές ακολουθώντας κατά γράμμα τις κυβερνητικές πολιτικές συνέχιζαν να υποβαθμίζουν τις δημοτικές υπηρεσίες και τους εργαζομένους. Η υποστελέχωση, η υποχρηματοδότηση και η έλλειψη υποδομών (μηχανήματα, οχήματα, ανταλλακτικά) χρησιμοποιήθηκαν «κατά κόρον» ώστε να αιτιολογήσουν στα συλλογικά τους όργανα …την απαίτηση του κάθε ιδιώτη-εργολάβου να «βάλει χέρι» στα λεφτά των δημοτών!
Πάνω σ’ αυτές τις απαιτήσεις, μια σειρά από δημοτικές και δωρεάν υπηρεσίες βαφτίστηκαν …ως ανταποδοτικές! Αύξησαν τα δημοτικά τέλη και προσχηματικά επέβαλαν στους δημότες την λεγόμενη «ανταποδοτικότητα» δηλ. το «πληρώνεις για να έχεις υπηρεσίες»! Χαρακτηριστικό παράδειγμα …η Καθαριότητα!
Γιατί όμως οι δημοτικές υπηρεσίες Καθαριότητας ήταν από τις πρώτες που οδηγήθηκαν στην Ιδιωτικοποίηση; Η απάντηση είναι …απλή! Έχουν άμεση σχέση με τα σκουπίδια-απορρίμματα! Ε, και λοιπόν;;;
Σύμφωνα με επίσημα στατιστικά (στοιχεία του 2014) στην Γερμανία, η οικονομία της ανακύκλωσης (δηλ. της εναλλακτικής διαχείρισης απορριμμάτων) έχει τζίρο άνω των 71 δις ευρώ ετησίως!!! Άρα, ο ιδιώτης-εργολάβος μέσα από την αποκομιδή των σκουπιδιών έχει πρόσβαση στην «χρυσοφόρα» διαχείρισή τους!
Δεν είναι τυχαίο ότι στην Ελλάδα η διαχείριση των απορριμμάτων αποτελεί τον καταλύτη στις κάλπες των εκάστοτε εθνικών και δημοτικών εκλογών, καθώς στο… ζύγι των κομματικών αλλά και των οικονομικών συμφερόντων …τα σκουπίδια έχουν βαρύνοντα ρόλο. Ο τζίρος γύρω από τα απορρίμματα εκτιμάται ότι φτάνει τα 2,5 δισ. ευρώ. Όμως, η άνοδος των ποσοστών ανακύκλωσης στο πλαίσιο των δεσμεύσεων της Ελλάδας με την Ε.Ε., εκτιμάται ότι αυτός ο τζίρος θα «εκτοξευτεί».
Για το λόγο αυτό, σε κάθε προκήρυξη ιδιωτικοποίησης οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες-εργολάβοι (κοινοπραξίες, εταιρίες) «αλληλοσφάζονται» μεταξύ τους αλλά και με τις εκάστοτε δημοτικές αρχές που παίρνουν θέση υπέρ της μίας ή της άλλης προσφοράς! Στο τέλος, όμως ενδέχεται να έχουμε μηνύσεις, αναφορές, ελεγκτικούς μηχανισμούς και απειλές εις βάρος των εργαζομένων στις επιτροπές!
Θυμίζουμε ότι τον Οκτώβρη (2019) η κυβέρνηση της ΝΔ με το άρθρο 178 του Ν.4635/19, επέκτεινε το προϋφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο των προηγούμενων κυβερνήσεων (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ) για τις Ιδιωτικοποιήσεις, αφού ένταξε και άλλους τομείς στα «νύχια» των ιδιωτών! Διευκόλυνε ακόμη περισσότερο τις Ιδιωτικοποιήσεις! Έδωσε τη δυνατότητα στο Δημοτικό Συμβούλιο, "κατά την κρίση του" και χωρίς αυξημένη πλειοψηφία ή αιτιολόγηση, να εκχωρεί σε ιδιώτες τη συλλογή και μεταφορά στερεών αποβλήτων, την καθαριότητα κοινόχρηστων χώρων και δημοτικών κτιρίων, τη συντήρηση πρασίνου και ηλεκτροφωτισμού.
Ακόμα και η ΠΟΕ ΟΤΑ αναγνωρίζει σε ανακοίνωσή της ότι οι δήμαρχοι στην πράξη μετατρέπονται σε μάνατζερ όπου θα φροντίζουν να διασφαλίσουν τα κέρδη των ιδιωτών και θα μεταφέρουν το κόστος στους ήδη υπερχρεωμένους δημότες. Επίσης, καταλογίζει στους δημάρχους την ευθύνη για την απαξίωση ολόκληρων υπηρεσιών …χωρίς επισκευή, συντήρηση και αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού, χωρίς προμήθεια υλικοτεχνικής υποδομής, χωρίς ανταλλακτικά, χωρίς εργαλεία, κ.α.
Αναρωτιέμαι …γιατί οι εκάστοτε αιρετοί (δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι) δεν έχουν ποινικές ευθύνες για την παραπάνω απαξίωση της δημοτικής περιουσίας ως αποτέλεσμα της διοίκησής τους;
Επιπρόσθετα, θυμίζουμε ότι από το Μάϊο του 2014, το Κοινωνικό Πολύκεντρο της ΑΔΕΔΥ έχει εκπονήσει σχετική μελέτη πάνω στα οικονομικά και τις ιδιωτικοποιήσεις αρμοδιοτήτων των δήμων! Έχει αποδειχθεί ότι:
  • Η έλλειψη αποδοτικού ή και αδύναμου ανταγωνισμού λόγω του ισχυρού συγκεντρωτισμού και των τοπικών μονοπωλίων αποτελεί έναν από τους ουσιαστικότερους λόγους για τον οποίον η ιδιωτικοποίηση δεν συντελεί στις περισσότερες περιπτώσεις στον περιορισμό του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας την ιδιαιτερότητα των νησιωτικών Ο.Τ.Α. Το νησί αποτελεί γεωγραφικό σύνορο για την ίδια την αγορά. Ποιες οικονομίες μεγέθους; Ποιος ανταγωνισμός;
  • Η ιδιωτική ανάληψη υπηρεσιών, ανάμεσα σε εταιρίες που έχουν λάβει μέρος σε διαγωνισμό, αν και αρχικά επιτύγχανε χαμηλότερο κόστος, κατέληγε τελικά να είναι ακριβότερη.
  • Η ιδιωτικοποίηση των Δημοτικών Υπηρεσιών (Σουηδία) είχε μεγαλύτερο κόστος λόγω του μεγαλύτερου κεφαλαιουχικού κόστους των ιδιωτικών εταιριών.
Ήδη από το 2018 επιστρέφουν σε δημοτικό έλεγχο οι υπηρεσίες καθαριότητας στη Νορβηγία, μετά την αποτυχία του ιδιωτικού μοντέλου στην αποκομιδή οικιακών στερεών απορριμμάτων. Η RenoNorden, βασική εταιρεία στον κλάδο, πτώχευσε πρόσφατα, αφήνοντας στον αέρα τις υπηρεσίες καθαριότητας σε πολλούς δήμους της χώρας, που απάντησαν με επαναδημοτικοποίηση της αποκομιδής σκουπιδιών. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα;;;
  • Ο δημοτικός χαρακτήρας επιτρέπει μακροχρόνιο σχεδιασμό και επενδύσεις αντί του βραχυπρόθεσμου οφέλους και σχεδιασμού επί συγκεκριμένου σκοπού, του ιδιωτικού τομέα.
  • Παραμένει η τεχνογνωσία στις Δημοτικές Υπηρεσίες.
  • Εξασφαλίζονται μόνιμες συνθήκες εργασίας και αμοιβών με αξιοπρέπεια.
  • Τα «σκουπίδια» δεν είναι απορρίμματα είναι υλικά προς αξιοποίηση και κατά συνέπεια πόροι δημιουργίας εισοδήματος που πρέπει να επιστρέφει στους παραγωγούς τους
  • και τέλος τίθεται το ερώτημα… «Οι στρατηγικοί στόχοι της πρόληψης, επαναχρησιμοποίησης επανάκτησης υλικών και ανακύκλωσης, είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν από πρόσκαιρα οικονομικά συμφέροντα αποκομιδής σύμμεικτων;»
Καθίσταται όμως σαφές ότι ακόμα και στην “ευνομούμενη” Νορβηγία, η χιλιοτραγουδισμένη ιδιωτική πρωτοβουλία αποτυγχάνει παταγωδώς, ειδικά σε ζητήματα που αφορούν δημόσια και κοινωνικά αγαθά, όπως η καθαριότητα. Αντίστοιχο και διαβόητο παράδειγμα είναι η υπόθεση της ιδιωτικοποίησης των βρετανικών σιδηροδρόμων, με καταστροφικά αποτελέσματα κι εκτόξευση των ατυχημάτων, που οδήγησε μετά το 2010 σε επανακρατικοποίηση των περισσότερων γραμμών στη χώρα.

Συνάδελφοι, Συναδέλφισσες,

Η ηγεσία του Δ.Σ. του Συλλόγου μας, στα πλαίσια των απεργιακών κινητοποιήσεων του Οκτώβρη:
  • από την μια, ζήτησαν την έκτακτη σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου Ρόδου, προκειμένου να ληφθεί απόφαση καταδίκης του άρθρου 179 του Νομοσχεδίου (άρθρο 178, Ν.4635/19)!
  • κι από την άλλη προσπάθησαν να μας παραπλανήσουν …λέγοντας ότι το εν λόγω άρθρο «κατατέθηκε εν αγνοία και χωρίς την συναίνεση των αιρετών»!
Όμως, δεν βγήκε απόφαση καταδίκης από το Δημοτικό Συμβούλιο. Τυχαίο;;; Επίσης, στην 5ωρη συνάντηση των μελών του Δ.Σ. τους Συλλόγου μας με τον Δήμαρχο Ρόδου κ. Αντώνη Β. Καμπουράκη, το θέμα της Καθαριότητας …ναι μεν αναφέρθηκε, αλλά δεν βγήκε καμιά ανακοίνωση από το Δ.Σ. του Συλλόγου μας! Κι αυτό …τυχαίο;;;
Να υποθέσουμε ότι και τα δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο (Εφ. Δημοκρατική, 31-12-2019) σχετικά με νέο διαγωνισμό της δημοτικής αρχή Ρόδου (ΝΔ) για ανάθεση του έργου της Καθαριότητας σε Ιδιωτική Εταιρία …είναι κι αυτά, Τυχαία;;;
Μόνο τυχαία ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ η ΣΙΩΠΗ όλων των παρατάξεων του Δ.Σ. του Συλλόγου μας! Με την ανοχή και την σιωπή τους …μήπως τελικά «βάζουν πλάτη» στις σχεδιαζόμενες Ιδιωτικοποιήσεις της δημοτικής αρχής Ρόδου;;; Τα συμπεράσματα δικά σας!
Ρόδος, 10-01-2020 
Από το Blogger.